Home > News

Anwar Ibrahim Sambut Tamu Istimewa Yusuf Islam (Cat Stevens)

Selain menghadapi pelbagai prasangka dan prejudis dalam dakwah, Yusuf tetap menonjolkan sisi nilai keadilan, ihsan dan kesederhanaan yang menjadi inti kepada ajaran Islam.
Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim bersama Yusuf Islam yang menyampaikan ceramahnya. (FOTO: Instagram @@anwaribrahim_my)
Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim bersama Yusuf Islam yang menyampaikan ceramahnya. (FOTO: Instagram @@anwaribrahim_my)

KINGDOMSRIWIJAYA – Apakah ada yang tahu dengan Yusuf Islam yang sebelumnya bernama Cat Stevens? Generasi Z atau generasi milenial mungkin banyak yang tidak tahu.

Yusuf Islam akhir pekan lalu menjadi tamu istimewa Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim. Di laman instagram @anwaribrahim_my menulis “Majlis Ilmu MADANI kali ini menerima tetamu istimewa iaitu Yusuf Islam (Cat Stevens) dan Syeikh Muhammad Haydara al-Jilani, ulama asal Gambia.

Saudara Yusuf dalam perkongsiannya bertajuk “Da’wah Through The Fog” telah menyingkap pengalaman spiritual beliau meneroka keindahan dalam Islam serta mencari ketenangan dan bimbingan dalam Alquran”.

Menurut Anwar Ibrahim, “Selain menghadapi pelbagai prasangka dan prejudis dalam dakwah, Yusuf tetap menonjolkan sisi nilai keadilan, ihsan dan kesederhanaan yang menjadi inti kepada ajaran Islam.

Perkongsian Yusuf memberi inspirasi khususnya bagaimana beliau menyampaikan mesej Islam yang sarat dengan nilai keadilan dalam iklim jamak budaya dan agama.

Saya zahirkan penghargaan atas perkongsian pengalaman peribadi Yusuf Islam dan doa Syeikh Muhammad Haydara al-Jilani khususnya kepada Malaysia dan umat Islam secara umumnya. Semoga Saudara Yusuf dapat kembali lagi ke Malaysia terutamanya dalam konteks kesenian dan dakwah”.

Generasi Z dan milenial perlu tahu siapa Yusuf Islam? Yusuf Islam sebelumnya memiliki nama populer Cat Stevens, seorang musisi, penyanyi dan pencipta lagu asal Inggris. Cat Stevens yang lahir 21 Juli 1948 memiliki nama aslinya Stephen Demetre Georgiou.

Pada 23 Desember 1977 Cat Stevens memeluk Islam, sebagai seorang mualaf pada tahun 1978 ia mengubah namnya menjadi Yusuf Islam sampai sekarang.

× Image